Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Jest przetarg na zaprojektowanie “ostatniej mili” do Portu Elbląg!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-01-2025
INTERMODAL I LOGISTYKA
Jest przetarg na zaprojektowanie “ostatniej mili” do Portu Elbląg!
fot. Budimex, mat. pras.
Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji liczącego niespełna 1 kilometr długości ostatniego odcinka toru wodnego do portu morskiego w Elblągu. Podobnie jak w przypadku pozostałych fragmentów realizowanej drogi wodnej, głębokość techniczna odcinka wyniesie 5 metrów, natomiast szerokość – 36 metrów.

Budowa nowego toru wodnego, łączącego Zatokę Gdańską z portem morskim w Elblągu, wraz ze stanowiącym jego fragment przekopem Mierzei Wiślanej, była jedną ze sztandarowych inwestycji infrastrukturalnych, które rozpoczęto realizować w okresie rządów Prawa i Sprawiedliwości. Czas przeszły niedokonany nie jest tu przypadkowy – przedsięwzięcie do dziś nie zostało ukończone. Choć słynny przekop został oddany do użytku w 2022 roku we wrześniu, ruch towarowy do Elbląga pozostaje śladowy. Jedną z przyczyn tego stanu rzeczy jest fakt, iż tor wodny do portu morskiego nadal znajduje się w trakcie budowy z wyjątkiem jednego odcinka, nie wspominając o pogłębieniu kanału portowego w Elblągu.

Ów przywołany jeden odcinek, liczący niespełna 1 kilometr długości, do grudnia 2023 roku stanowił kość niezgody pomiędzy ówczesnym rządem a samorządem miejskim Elbląga. Rząd stał na stanowisku, że odpowiedzialność za jego pogłębienie spoczywa na zarządzającej portem morskim spółce komunalnej. Oferował wprawdzie jej dokapitalizowanie, co z jednej strony umożliwiłoby sfinansowanie koniecznych do poniesienia nakładów inwestycyjnych, ale z drugiej strony spowodowałoby przejęcie większościowego pakietu udziałów przez Skarb Państwa, a władze Elbląga nie chciały się zgodzić na nacjonalizację spółki. Po zmianie władzy w Polsce nowy rząd zapowiedział, że “ostatnią milę” do elbląskiego portu morskiego zmodernizuje państwo.

Początek roku 2025 przyniósł w tym względzie dobrą wiadomość – Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji, w ramach której 900-metrowy fragment toru wodnego zostanie poszerzony do 36 metrów i pogłębiony do 5 metrów. Chodzi o odcinek łączący tzw. punkt P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) z portem morskim (na wysokości mostu Unii Europejskiej). W ramach przedsięwzięcia powstanie również obrotnica na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego (tzw. punkt P2) o średnicy 160 metrów. Zadanie obejmie ponadto umocnienie brzegów. Na odcinku łączącym punkty P1 i P2 wykonano już badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych.

– To bardzo dobra informacja dla elblążanek i elblążan na początek roku. Materializują się nasze obietnice i rozmowy z przedstawicielami rządu, które prowadzimy od początku kadencji. Jest to oczywiście pierwszy, ale jak ważny krok do rozwoju miasta i wykorzystania potencjału naszego portu – komentuje prezydent miasta Michał Missan. Warto dodać, że choć budowa toru wodnego do Elbląga przez przekop Mierzei Wiślanej często w dyskursie publicznym przedstawiana jest jako “inwestycja PiS”, w Elblągu projekt zyskał już wiele lat temu ponadpartyjne poparcie. Przedsięwzięcie wciąż budzi jednak duże kontrowersje, zaś sposób jego realizacji przez poprzedni rząd krytycznie oceniła Najwyższa Izba Kontroli.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest przetarg na budowę połączenia kolejowego do portu morskiego w Policach

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na budowę połączenia kolejowego do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 02 października 2024

Budimex: Gospodarka potrzebuje infrastruktury, a ta – stabilności

Polityka i prawo

Zbyt wysokie gwarancje szkodzą branży?

Polityka i prawo

Zbyt wysokie gwarancje szkodzą branży?

Roman Czubiński 25 czerwca 2024

Zobacz również:

Urząd Morski w Szczecinie poszukuje specjalistycznych statków

Inżynieria i innowacje

Urząd Morski w Szczecinie poszukuje specjalistycznych statków

Mikołaj Kobryński 07 stycznia 2025

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Intermodal i logistyka

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Jest przetarg na budowę połączenia kolejowego do portu morskiego w Policach

Intermodal i logistyka

Jest przetarg na budowę połączenia kolejowego do portu morskiego w Policach

Mikołaj Kobryński 02 października 2024

Budimex: Gospodarka potrzebuje infrastruktury, a ta – stabilności

Polityka i prawo

Zbyt wysokie gwarancje szkodzą branży?

Polityka i prawo

Zbyt wysokie gwarancje szkodzą branży?

Roman Czubiński 25 czerwca 2024

Zobacz również:

Urząd Morski w Szczecinie poszukuje specjalistycznych statków

Inżynieria i innowacje

Urząd Morski w Szczecinie poszukuje specjalistycznych statków

Mikołaj Kobryński 07 stycznia 2025

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Intermodal i logistyka

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Drogi i autostrady

Przełom ws. Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?

Damian Kelman 04 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5